Als het aan topman Victor Muller van de hoogstwaarschijnlijk nieuwe
Saab-eigenaar Spyker ligt, draaien de Saab-fabrieken binnen de kortste keren
weer op volle toeren. Er moeten 100 duizend tot 120 duizend auto’s van de
band rollen, wil Saab winstgevend kunnen zijn.

Hoe groot is de kans dat de nieuwe Saab-baas Muller in die missie slaagt? De
huidige Saab-modellen gaan al even mee. GM heeft het merk een beetje
verwaarloosd. Waar de concurrenten met jongere modellen kunnen pronken,
heeft Saab bolides die feitelijk stammen uit begin deze eeuw. Niet voor
niets werden er vorig jaar slechts 40 duizend Saabs verkocht.

Slooppremie
En 40 duizend auto’s is bijzonder weinig, ook in recessietijd. Natuurlijk had
Saab last van de publiciteit rond een dreigend faillissement. En dat in
bijvoorbeeld Nederland Kroymans, de Saab-importeur, failliet ging, hielp ook
niet.

Maar zelfs al neem je die verzachtende omstandigheden mee, dan nog deed Saab
het slecht in vergelijking met andere merken.

En voor 2010 ziet het er niet veel beter uit. In 2009 kochten veel mensen in
de ook voor Saab belangrijke Duitse en Amerikaanse markt een andere auto
vanwege de slooppremie. Nu die regelingen zijn afgelopen, zakt de
autoverkoop daar naar verwachting in 2010 verder in.

Potentiële Saab-rijders
Nu hebben veel potentiële Saab-rijders waarschijnlijk op dit moment geen auto
die in aanmerking komt voor een slooppremie, het zijn immers luxe wagens aan
de bovenkant van het middensegment, maar toch zal Saab Spyker wel degelijk
last hebben van de malaise in twee belangrijke automarkten.

Laten we er desondanks vanuit gaan dat Saab een kansje maakt. Wie zijn dan de
belangrijkste concurrenten? Natuurlijk, in principe ieder automerk dat
personenwagens bouwt tussen de 30 duizend euro en een ton. Maar Toyota is te
saai, Volkswagen, Opel en Ford zijn te gewoontjes en Peugeot, Renault en
Citroën domweg te Frans om een Saab-publiek aan te spreken. Tenminste, dat
denken we bij Z24. Vandaar de slideshow:
dit zijn Saab's echte concurrenten
.

Lees ook:

EIB geeft groen licht voor lening aan Saab

Meer financiering Saab-deal Spyker

Groen licht voor Zweedse staatssteun Saab

Saab belooft winst in 2012

Verkoop Saab stort in

Victor Muller als held verwelkomd bij Saab

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl